Motor
Hnací jednotkou je motor Jawa 50 - typ 552, vyráběný v n. p. MOTOR České Budějovice. Motor je dvoudobý, zážehový tříkanálový s vratným vyplachováním a rozvodem pístem, vzduchem chlazený se šikmým válcem skloněným vpřed. Zavěšený pod rámem třemi šrouby, které procházejí závěsovými pouzdry. Pryžové bloky snižují přenášení vibrací na rám. Výkon motoru je 1,5 k při 4250 ot./min. Motor je v celém rozsahu otáček vyvážen a je schopen dobré akcelerace, která umožňuje použít mopedu s výhodou při velké dopravní frekvenci ve městě.
Obě poloviny skříně motoru jsou tlakové odlitky z lehkých slitin. Rovněž tak válec. Vložka válce je litinová. V hlavě válce je zamontován dekompresor, jímž zastavujeme motor nebo usnadňujeme spouštění. Dekompresor je ovládán páčkou. Klikový hřídel je dělený, sestává ze dvou klikových ramen s hlavními čepy. Jednotlivé díly jsou slisovány a běží na třech jednořadých kuličkových ložiskách. Ojniční ložisko je válečkové, jednořadé.
Stadion S11 |
Stadion S22 |
|
Typ motoru |
JAWA 50 typ 552, benzinový, zážehový, dvoudobý, |
|
Výrobce |
MOTOR n. p. České Budějovice |
|
Počet válců |
1 |
|
Obsah válců |
49,8 cm3 |
|
Vrtání |
38 mm |
|
Zdvih |
44 mm |
|
Kompresní poměr |
1 : 7,5 |
|
Výkon |
1,5 k ± 10% při 4250 otáčkách / min |
|
Hlučnost motoru při 35 km / hod. |
Maximálně 73 dB |
|
Maximální krouticí moment |
0,27 kgm |
|
Maximální otáčky |
6000 otáček / min |
|
Mazání |
Směs oleje a benzinu 1 : 25 |
|
Délka klik |
134 mm |
Karburátor
Motor se šikmým válcem je nové koncepce a je pro něj vyvinut i nový karburátor Jikov 2912 M. Vzduch se nasává mezerou mezi karburátorem a skříní motoru a je veden do sací komory pod karburátorem. V sací komoře je odpad vody. Karburátor má obvykle šoupátko, v němž je zavěšena jehla, která svým kuželovým koncem zasahuje do rozprašovací trubičky a zajišťuje automatickou regulaci směšovacích poměrů v závislosti na otevření šoupátka. Základní poloha jehly vůči rozprašovací trubičce se u tohoto karburátoru nedá měnit. Do rozprašovací trubičky je přiveden vzduch zvláštním kanálkem, takže do hlavního kanálu karburátoru je již strhována směs paliva se vzduchem. Hlavní tryska je pohodlně přístupná svrchu. Karburátor nemá zvláštní okruh pro běh naprázdno. Potřebné palivo je odebíráno z hlavního okruhu karburátoru, vzduch při doraženém šoupátku jde malým konstantním výřezem na čele šoupátka. Konstantní hladinu paliva v karburátoru udržuje obvyklý plovák. Obohacení směsi při spouštění dosáhneme zvýšením hladiny - blokujeme regulační činnost plováku stisknutím přeplavovacího kolíčku, umístěného poblíž přívodu paliva.
|
Stadion S11 |
Stadion S22 |
Typ karburátoru |
Přírubový monoblokové konstrukce s čisťičem vzduchu Jikov 2912 M |
Jikov 2912 PS od rámu č. 10001 |
Průměr difuséru |
12 mm | |
Čistič vzduchu |
35 mm | |
Hlavní tryska |
45 (ČSN), 52 (Solex) |
54 |
Volnoběžná tryska |
x | 38 |
Poloha jehly |
x | 3 zářez zeshora |
Prům. spotřeba paliva při 20km / hod. |
1,4 l / 100 km |
|
Prům. spotřeba paliva při 30km / hod. |
1,6 l / 100 km |
1,5 l / 100 km (při 35 km / hod.) |
Prům. spotřeba paliva při 40km / hod. |
1,9 l / 100 km |
1,6 l / 100 km |
Spojka a převodovka
Spojka je ovládána páčkou na levé straně řidítek. Převody se řadí otočnou rukojetí na levé straně řidítek, za současného vypnutí spojky. Pohyby rukojeti se přenášejí lankem na řadicí vidličku ve skříni převodovky. Motor má vícelamelovou spojku s lamelou ocelovou a dvěma lamelami s azbestopryskyřičným obložením. Spojka je upevněna na pravém konci klikového hřídele. V bloku motoru je vestavěná dvoustupňová převodovka a pomocné šlapací ústrojí. Primární převod z motoru na převodovku je řešen ozubenými koly se šikmým ozubením, sekundární převod mezi převodovkou a zadním kolem je částečně zakrytým řetězem Favorit Transport. Kola a spojka se otáčí v olejové lázni. Toto uspořádání převodu je bezhlučné a zvyšuje životnost ozubených kol.
|
Stadion S11 |
Stadion S22 |
Typ převodovky |
Dvoustupňová v bloku s motorem |
|
Primární převod |
Ozubenými koly se šikmým ozubením |
|
Sekundární převod |
Řetězem Favorit Transport 12,7 x 4,8 mm, 112 - 114 článků |
|
Primární převod |
1 : 4,75 (12 / 57 zubů) |
|
Sekundární převod |
1 : 2,92 (12 (13) / 35 zubů) |
|
Poměr převodu-1. převodový stupeň |
1 : 2,01 (16) 13 x 18 (11) |
|
Poměr převodu-2. převodový stupeň |
1 : 1 (přímý záběr) |
|
Celkový převodový poměr I. stupeň |
1 : 27,90 |
|
Celkový převodový poměr II. stupeň |
1 : 13,88 |
|
Celkový převod startéru |
1:24 |
|
Ovládání řadicího ústrojí |
Otočnou rukojetí vázanou na páčku spojky |
|
Spojka |
Dvoulamelová, s 1 ocelovou lamelou a 2 lamelami s azbestopryskyřičným obložením. Běží v olejové lázni. Umístění na klikovém hřídeli |
Podvozek
Stadion S11
Otevřený rám spájený z ocelových trubek kruhového průřezu. Řidítka jsou trubková, chromovaná, výškově stavitelná. Rovněž sedlo je výškově stavitelné a je vypruženo dvěma šroubovitými pružinami. Přední kolo je zavěšeno ve dvojici kyvných vahadel na konci tuhé vidlice. Odpruženi vinutými pružinami s pryžovými dorazy. Zdvih propružení 65 mm. Zadní vidlice tuhá, neodpružená, je součástí rámu. Brzdy na obou kolech mechanicky ovládané bubnové průměr 80 x 16 mm, přední páčkou na řidítkách, zadní zpětným pohybem šlapadel. Palivová nádrž lisovaná z plechu má objem 3 litry. Drátová kola opatřená plášti 23"x 2". Schránka na nářadí je v prohlubni nosiče zavazadel. Stojánek je dvouramenný, u strojů starší výroby se používalo stojánku opěrného.
Stadion S22
Rám je otevřený, elektricky svařovaný, z jakostní ocelové trubky, kombinovaný s nosnou skříní z ocelových plechů. Odpružení zadního kola zajišťuje kyvná vidlice se širokým uložením. Kluzná pouzdra kyvné vidlice jsou na ocelovém čepu. Jako pružící jednotky jsou použity pružné teleskopy s ocelovými pružinami a pryžovým dorazem. Nádrž je uložena na rámu na pryžových podložkách. Sedlo je poduškové z mechové tvarované pryže s koženkovým potahem. Pod sedlem je prostor pro uložení nářadí a hustilky. Stojánek je dvouramenný z ocelových výlisků.
|
Stadion S11 | Stadion S22 |
Rám |
Otevřený, ocelová trubka | Otevřený, ocelová trubka, kombinovaný s nosnou skříní z ocelových plechů |
Brzdy |
Mechanické, plnonábojové, bubnové |
|
Ovládání přední brzdy |
Ruční páčkou na řidítkách |
|
Ovládání zadní brzdy |
Zpětným sešlápnutím pedálů |
|
Bržděná plocha jedné brzdy |
40,2 cm2 |
|
Rozměr ráfků |
23 x 2,0 |
23 x 2,25 |
Rozměr pneumatiky |
23 x 2,0 zesílené | 23 x 2,25 |
Tlak v přední pneumatice |
1,7 atm |
|
Tlak v zadní pneumatice |
2,0 atm |
|
Závit drátu |
M3 |
|
Průměr drátu |
2,65 mm |
|
Počet drátů |
36 ks |
|
Délka drátu |
198 mm | |
Přední vidlice |
S kyvnými vahadly, odpružena dvěma gumovými bloky |
|
Zadní vidlice |
Tuhá bez odpružení | Kyvná s tlumičema |
Max. zdvih přední vidlice |
65 mm |
|
Max. zdvih zadní vidlice |
x | 70 mm |
Sedlo |
Výškově i podélně stavitelné, odpruženo kyvným čepem a spirálovou pružinou, potah sedla dvojitý, pryžový | Posuškové z mechové tvarované pryže s koženkovým potahem. Odnímatelné. |
Elektrika
Střídavý proud pro všechny spotřebiče vyrábí setrvačníkové magneto. Magneto je umístěno pod pravým víkem motoru, nasazeno na pravém konci klikového hřídele.
Na základní desce je zapalovací i osvětlovací část elektrické soustavy. Zapalovací část základní desky tvoří zapalovací cívka s dvojím vinutím, přerušovač a kondenzátor, který je umístěn mimo základní desku. Náhon přerušovače provádí vačka na středu rotoru. V okamžiku rozpojení kontaktů přerušovače přeskočí na elektrodách svíčky jiskra. Proud pro osvětlení 6 V 18 W dodává samostatná osvětlovací cívka. Přední světlomet o průměru 80 mm je vybaven dvouvláknovou žárovkou a přepínačem tlumeného a dálkového světla. Koncová svítilna na zadním blatníku je lisovaná z polyamidu, průsvitná, vybavená odrazovým sklem.
Elektrická schemata |
Stadion S11 |
Stadion S22 |
Zapalování |
Setrvačníkové magneto Pal Magneton typ |
|
Předstih zážehu před HÚ |
2,8 - 3,1 mm |
|
Vzdálenost kontaktů přerušovače |
0,4 mm |
|
Střídavý proud |
6 V |
|
Výkon magneta (světelné cívky) |
18 W |
|
Přední žárovka |
6V / 15/15 W dvouvláknová (ČSN 30 4311) |
|
Zadní žárovka |
12 V / 3 W |
|
Přepínač světel |
Přední světlo tlumené / dálkové |
|
Klaxon |
ne (zvonek) | ano (el. bzučák) |
Zapalovací svíčka |
Pal 14-7 RZ (PAL 14/225) |
|
Vzdálenost elektrod svíčky |
0,4 mm |
|
Závit / tepelná hodnota svíčky |
14 / 225 |
Další údaje
Stadion S11 |
Stadion S22 |
|
Jízdní parametry | ||
Minimální rychlost I. převod |
8 km / h |
|
Minimální rychlost II. Převod |
15 km / h |
|
Maximální rychlost I. převod |
15 km / h |
|
Maximální rychlost II. Převod |
40 - 60 km / h |
|
Maximální stoupání |
16 % | 16 % |
Brzdná dráha z 40 km/hod - přední brzda |
21 m | 21,3 m |
Brzdná dráha z 40 km/hod - zadní brzda |
15 m | 17 m |
Brzdná dráha z 40 km/hod - obě brzdy |
12 m | 9,7 m |
Rozměry a hmotnost |
||
Výška mopedu |
1000 mm |
1040 mm |
Šířka mopedu (přes řidítko) |
600 mm | 640 mm |
Délka mopedu |
1750 mm | 1820 mm |
Světlost |
175 mm | |
Vzdálenost os kol |
1165 mm | |
Váha stroje bez paliva |
39 kg | 48 kg |
Váha stroje s palivem |
42 kg | 51,6 kg |
Celkové maximální zatížení |
100 kg |
|
Celková maximální váha |
142 kg | |
Maximální zatížení předního kola |
52 kg | 44,5 kg |
Maximální zatížení zadního kola |
90 kg | 82,5 kg |
Náplně |
||
Obsah nádrže / rezerva |
3 l / 1 l | 5,6 l / 0,5 l |
Olejová náplň skříně motoru |
0,3 l oleje DT |