Popis
V bloku motoru je vestavěná dvoustupňová převodovka a pomocné šlapací ústrojí. Primární převod z motoru na převodovku je řešen ozubenými koly se šikmým ozubením, sekundární převod mezi převodovkou a zadním kolem je částečně zakrytým řetězem Favorit Transport. Převody se řadí otočnou rukojetí na levé straně řidítek, za současného vypnutí spojky. Pohyby rukojeti se přenášejí lankem na řadicí vidličku ve skříni převodovky.
Převodovka má dva rovnoběžné hřídele, hlavní a předlohový, na nichž jsou vždy proti sobě dvojice ozubených kol; každá dvojice je ve stálém záběru a alespoň jedno z kol volně otočné na svém hřídeli. Mimoto je na podélných drážkách hlavního hřídele (u dvoustupňové převodovky) nebo obou hřídelů (u třístupňové převodovky) zubová spojka, která se posouvá řadicím ústrojím po hřídeli a při svých různých polohách spojí vždy některé volně otočené kolo s jeho hřídelem a tím zařadí příslušný převodový stupeň. To znamená, že pohon se přenáší z hnaného členu primárního převodu, spojeného s prvním členem převodovky, a dále ústrojím převodovky na hnací řetězové kolo sekundárního převodu, spojené s posledním členem převodovky. Mimo tyto kombinace záběru kol pro jednotlivé převodové stupně je ještě základní poloha, při které není žádný stupeň zařazen a převodovka je rozpojena - nepřenáší pohyb čili je v neutrální poloze. Zubové spojky se posouvají po hřídeli řadicími vidličkami působením řadicího ústrojí. Soukolí převodovky běží v olejové lázni, kterou je naplněna skříň.
Příklady činnosti převodovky
I. převodový stupeň:
Zubová spojka na hlavním hřídeli se posune vpravo a spojí druhé kolo hlavního hřídele s tímto hřídelem. Točivý moment se přenáší z hnaného kola primárního převodu na první (volně otočné) kolo hlavního hřídele, dále přes předlohu, druhé kolo hlavního hřídele a spojku (tedy dvojím převodem ozubenými koly) na hlavní hřídel a na hnací řetězové kolo sekundárního převodu.
II. převodový stupeň:
Zubová spojka se přesune vlevo a spojí první kolo s hlavním hřídelem, pohon se přenáší hlavním hřídelem přímo od primárního na sekundární převod. Vinutá pružina tlačí řadící vidličku do polohy pro II. převodový stupeň, takže při případné poruše řadícího lanka je stále možná jízda i příšlap pedály.
1- hlavní hřídel, 2- hnané kolo prim. převodu, 3- první kolo na hlavním hřídeli (volně otočné), 4- zubová spojka (zde v poloze neutrálu), 5- druhé kolo hlavního hřídele (volně otočné), 6- hnací řetězové kolo sek. převodu, 7- první kolo předlohy, 8- předlohový hřídel, 9- druhé kolo předlohy
Seznam součástí
Pol. | Název | ks |
---|---|---|
1 2 3 4 5 6 7 7A 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 |
Převody Hřídel hlavní úplný Pouzdro Kolo úplné Pouzdro Brzdová páka úplná (pro světlo stop) Brzdová páka úplná (bez světla stop) Hřídel předlohy Spojka Kolo II. Řetězové kolo Kolo primárního náhonu Pojistka Hřídel pedálu Pouzdro Zubová spojka Startovací kolo Opěrný kroužek Péro kroužku Péro spojky Klika pravá Klika levá Těsnění Těsnění Opěrka Klín kliky Šlapátko pravé s odrazkou Šlapátko levé s odrazkou Těsnící kroužek 14 x 10 ČSN 02 928 Matice M16 x 1,5 ČSN Matice M10 x 1 ČSN 02 1403 Matice M6 ČSN 02 1401 Pojistná podložka 10,5 ČSN Podložka 6,4 ČSN Pojistný kroužek 24 x 1,2 ČSN 02 2930 |
- 1 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 2 2 1 1 1 1 1 2 1 2 1 |